Na een druk schooljaar met bezinningen over het hele Vlaamse land was het tijd om mezelf nog eens te trakteren op nieuwe inhouden. Zonder een goed idee te hebben van wat het precies was, schreef ik me in voor de opleiding Trainingsacteur bij Hebbes Academy in Gemonde (NL). Een nieuwe wereld ging voor mij open.
Het blijkt een écht beroep te zijn: trainingsacteur. Dan ben je een van de hulpmiddelen die een trainer of coach kan inzetten om zaken aan zijn deelnemers duidelijk te maken. Inzichten in communicatie met name. Hoe je niet niet kan communiceren. Hoe gedrag ander gedrag oproept. Hoe je sterker in je schoenen leert staan wanneer je in een veilige setting bepaald gedrag, een effectieve manier van communiceren, kan oefenen. Verrijkend tot en met!
Hoe ik dit kan inzetten in mijn huidige werkzaamheden is me nog niet erg duidelijk. Worden er in Vlaanderen wel trainingsacteurs gevraagd? Ja toch wel. Bijvoorbeeld bij de VVSG (Vereniging voor Vlaamse Steden en Gemeenten) doet men beroep op trainingsacteurs om te leren omgaan met ‘moeilijke klanten’ als ocmw-medewerker. Leuk! Dat wil ik ook doen! Klantgerichte communicatie was trouwens nog een van de vakken die ik even gegeven heb in de Bibliotheekschool, dus daar bezit ik wel wat bagage over.
Kan ik het spelen als trainingsacteur ook inzetten in bezinningen of klasmomenten? Ja, ik denk het wel. Maar dan niet op de manier zoals het er eigenlijk zou moeten uitzien: dat er een trainer en een acteur is. Meestal heb ik de rol van beide. Toch denk ik dat ik met enkele trainingacteurtools leerlingen diepere inzichten kan doen krijgen. Daar draait het ook om in bezinningen: hoe verhoud ik mij tot een ander. Bepaald gedrag dat ik zie kan ik dan bv. uitvergroten of leerlingen daar mee laten oefenen. Ik zie dus mogelijkheden! Ik denk dat ik nu ook op een andere manier aan de slag ga met ethische kwesties in de godsdienstlessen. In plaats van casussen te bespreken wil ik dat leerlingen zich écht gaan inleven om zo aan den lijve te ondervinden waar het ethisch minimum ligt, waar er sprake is van groei-ethiek en wat het ideaal is.
Naast de boeiende inhouden is het ook fijn om 11 nieuwe contacten gemaakt te hebben in deze opleiding. In zes dagen tijd hebben we elkaar echt beter leren kennen. Niet alleen oppervlakkig, maar ook in welke valkuilen we zelf trappen. Of hoe ik mezelf ook weer wat beter heb leren kennen. Levenslang leren! Zalig toch!
No responses yet